Liuskalaikat
Hiomajälki
Rakenteensa ansiosta hiomapyörä soveltuu erinomaisesti hienon ja viimeistellyn pinnan saavuttamiseen. Hiomapyörällä saavutettu pinnan karkeus on monta kertaa hienompi kuin tavanomaisella hiomanauhalla saavutettu – raekoon ollessa sama. Tästä syystä raekokoa valittaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, että valitaan 2–3 raekokoa karkeampi koko kuin hiomanauhan kohdalla.
lyhyt, erottuva viivarakenne, karhea pinta, vahvakontrastinen viimeistelyjälki
pitkä, jatkuva viivarakenne, minimaalisia syvennyksiä, sileä viimeistelyjälki
Oikean pyörön halkaisijan valinta
Jotta voitaisiin työskennellä optimaalisella leikkuunopeudella (38–42 m/s), hiomapyörän halkaisija valitaan sellaisten koneiden kohdalla, joiden kierroslukua ei voida säätää, ilmoitetun kierrosluvun perusteella. Koneiden kohdalla, joiden kierroslukua voidaan säätää, kierrosluku asetettaan hiomapyörän halkaisijan perusteella.
Huomio! Ennen koneen käynnistämistä on ehdottomasti tarkastettava, ettei esiasetettu kierrosluku ylitä hiomapyörän suurinta sallittua kierroslukua.
Oikea hiomapyörän halkaisija ja vastaava optimaalinen kierroslukualue on merkitty viereiseen taulukkoon. Kun hiomapyörää käytetään optimaalisella kierrosluvulla, hiomalamellit asettuvat keskipakovoiman johdosta säteittäisesti suoraan ytimen ympärille taaten näin hiomapyörän optimaalisen hiomakyvyn. Hiomalamellien kuormitus ja kuluminen sijoittuu ainoastaan reunojen alueelle. Näin uudet terävät hiomarakeet tulevat jatkuvasti käyttöön. Tämä takaa samanlaisen materiaalinpoiston ja tasaisen hiomajäljen aina ensimmäisestä viimeiseen työkappaleeseen saakka. Liian alhaisesta kierrosluvusta on seurauksena, että hiomalamellit asettuvat liian voimakkaasti pintaa vasten työkaluun kohdistettavan paineen johdosta. Näin hiomalamellin kuormitus kohdistuu enemmän raepuolelle ja hiomapyörä hioo liian suurella pinta-alalla, mistä on seurauksena työkappaleen ja hiomalamellin välisen kitkan kasvaminen. Tämä johtaa työkappaleen ja hiomapyörän voimakkaampaan lämpökuormitukseen. Seurauksena on hiomalamellien voimakkaampi kuluminen. Tietyissä tilanteissa tästä voi olla seurauksena hiomapyörän vikaantuminen hiomalamellien menetyksen vuoksi.
Suurin sallittu nopeus:
Klingspor-hiomapyörien SM 611, joiden leveys on ≤ 100 mm on sallittu käytettäväksi korkeintaan nopeudella 50 m/s.
Optimaalinen leikkuunopeus: Taloudellisin käyttö tapahtuu leikkuunopeudella, joka pysyy alueella 38–42 m/s.
Pyörän ø [mm] | Suositeltu kierroslukualue [min-1] (38–42 m/s) |
---|---|
100 | 7.300–8.000 |
140 | 5.200–5.700 |
165 | 4.400–4.800 |
200 | 3.650–4.000 |
250 | 2.900–3.200 |
300 | 2.400–2.650 |
350 | 2.100–2.300 |
380 | 1.900–2.100 |
410 | 1.750–1.950 |
480 | 1.500–1.650 |
510 | 1.400–1.550 |
Hiomakäyttäytymiseen vaikuttavat suureet
Hiomatulos riippuu useista eri prosessiparametreista. Alla olevassa taulukossa on esitetty erilaisia vaikutussuureita ja niiden vaikutuksia hiomatulokseen.
Hiomatulos | ||||
---|---|---|---|---|
Vaikutussuure | Materiaalinpoisto* | Pintalaatu | Käyttöikä | |
Leikkuunopeus | suuri | nousee | hienompi | lyhyempi |
alhainen | laskee | karheampi | pidempi | |
Kosketuspaine | suuri | nousee | karheampi | lyhyempi |
vähäinen | laskee | hienompi | pidempi | |
Hiomajyvän karkeus | karkea | nousee | karheampi | lyhyempi |
hieno | laskee | hienompi | pidempi | |
Hionnan apuaineet (öljyt, rasvat) |
ilman | nousee | karheampi | lyhyempi |
käytettäessä | laskee | hienompi | pidempi |
* Huomautus: olennainen materiaalin poistotehoon vaikuttava parametri on vastaavasti karkeamman (voimakkaampi materiaalinpoisto) tai hienomman (vähemmän voimakas materiaalinpoisto) hiomajyvän valinta.